Στοχευμένες δράσεις για την ενεργειακή μετάβαση του, με σκοπό να γίνει ένας 100 % βιώσιμος και «πράσινος» Δήμος, προχωρά ο Δήμος Χερσονήσου.
Στο πλαίσιο αυτό, υλοποιούνται ήδη μεταξύ άλλων, το Σχέδιο Δράσης Αειφόρου Ενέργειας και Κλίματος, το Σχέδιο Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων, το Δημοτικό Σχέδιο Μέτρησης Εκπομπών και το Σχέδιο Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων. Ο Δήμος Χερσονήσου παράλληλα, συμμετέχει μεταξύ άλλων στα προγράμματα ELENA, Horizon για τις «πράσινες πόλεις» και Interreg Europe DETOCS. Είναι επίσης ιδρυτικό μέλος της Κοινότητας Ανανεώσιμης Ενέργειας «ΧΕΡΡΟΝΗΣΟΣ – ΛΥΤΤΟΣ ΠΕΔΙΑΔΑΣ», συμμετέχει στην Ενεργειακή Κοινότητα «Μινώα Ενεργειακή», ενώ μελετά τη δυνατότητα ένταξης του, στην πρόσκληση URBACT Καινοτόμων Δράσεων της Ευρωπαϊκής Αστικής Πρωτοβουλίας.
Ειδικότερα, εντός του 2024 θα αρχίσει η διαδικασία επικαιροποίησης του κατατεθειμένου και εγκεκριμένου στην πλατφόρμα του Συμφώνου των Δημάρχων, Σχέδιου Δράσης Αειφόρου Ενέργειας και Κλίματος, σύμφωνα και με τις υποχρεώσεις του Δήμου, ως ενεργό μέλος του συμφώνου από το 2011.
Το Σχέδιο Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων κατατέθηκε τον Δεκέμβριο του 2023 και έχει αρχίσει να εφαρμόζεται από 1/1/2024 με την σύνταξη μελετών ενεργειακής αναβάθμισης των κτιρίων. Η ολοκλήρωση του ΣΕΑΚ αποτελεί προαπαιτούμενο για την επιτυχή ένταξη των ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού σε χρηματοδοτικά Προγράμματα ενεργειακής αναβάθμισης δημοτικών κτηρίων, όπως για παράδειγμα το Πρόγραμμα «ΗΛΕΚΤΡΑ».
Το Σχέδιο Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων κατατέθηκε στις 16 Ιουνίου 2022 και η επόμενη επικαιροποίησή του είναι το 2027. Ο δήμος Χερσονήσου έχει προχωρήσει στην χωροθέτηση δεκαεπτά σταθμών φόρτισης με δυνατότητα ταυτόχρονης φόρτισης συνολικά τριάντα τεσσάρων οχημάτων. Επισημαίνεται ότι στις θέσεις οι οποίες προορίζονται για χρήση από μεγάλα οχήματα μπορούν να εξυπηρετούνται ταυτόχρονα τέσσερα μεγάλα οχήματα. Η εν λόγω χωροθέτηση έχει προκύψει έπειτα από διεξοδική μελέτη εναλλακτικών σεναρίων στα διοικητικά όρια του Δήμου και λαμβάνοντας υπόψη τις διατάξεις του Ν. 4710/2020. Η χωροθέτηση αφορά σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στο πλήρες φάσμα του δήμου, από κεντρικά σημεία σε παραθαλάσσιους οικισμούς έως και σημεία σε οικισμούς που βρίσκονται στο εσωτερικού του Δήμου, τα οποία αποτελούν πόλο έλξης και παρουσιάζουν αυξημένη επισκεψιμότητα, ειδικά κατά τη θερινή περίοδο. Στρατηγικός σκοπός του προτεινόμενου έργου είναι η μείωση των παραγόμενων εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου από τα βενζινοκίνητα οχήματα.
Στο πλαίσιο του Δημοτικού Σχεδίου Μέτρησης Εκπομπών, έχει ανατεθεί σχετική μελέτη τον Φεβρουάριο του 2024, ενώ το σχέδιο εκπονείται σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της μελέτης και θα ολοκληρωθεί στο τέλος Σεπτεμβρίου 2024.
Συνολικότερα, με βάση τις τοπικές πολιτικές, τις στρατηγικές και τον τεχνικό προγραμματισμό του, ο Δήμος επιδεικνύει έμπρακτα την συμμόρφωσή του με τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το τρέχον θεσμικό πλαίσιο αναφορικά με την αειφόρο ενέργεια και το κλίμα. Αποτελεί δε, εξαιρετικά σημαντική στόχευση η προώθηση επενδύσεων με σημαντική συνεισφορά στην μετάβαση προς μία οικονομία χαμηλών εκπομπών προς όφελος των δημοτών.
«Η προστασία του περιβάλλοντος, η αειφορία, η βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη, αλλά και μια πραγματικά πράσινη μετάβαση του Δήμου μας σε όλα τα επίπεδα, αποτελούν βασικές προτεραιότητες μας, αλλά και υποχρέωση, η οποία πλέον μας δεσμεύει εκτός από πολιτικά, ηθικά και νομικά» αναφέρει μεταξύ άλλων σε δηλώσεις του ο Δήμαρχος Χερσονήσου κ. Ζαχαρίας Δοξαστάκης και προσθέτει:
«Ο σχεδιασμός δράσεων για την μείωση της κατανάλωσης ενέργειας των δημοτικών υποδομών αποτελεί σημαντική πρόκληση για το Δήμο, ενώ απαιτείται ο άρτιος συντονισμός και ευθυγράμμιση με τις τρέχουσες εθνικές και περιφερειακές πολιτικές. Στόχος μας είναι οι βελτιώσεις των ενεργειακών αποδόσεων στα κτίρια μας, η μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα σύμφωνα με το νόμο 4936/2022 και ο δομημένος τρόπος παρακολούθησης του συνόλου των δράσεων, με σκοπό έναν δήμο περισσότερο πράσινο, ανθρώπινο και φιλικό προς όλους».